Kysymys

Ylläpidon tiedotteet, ohjeet ja säännöt. Mahdollista ottaa tätä kautta yhteyttä ylläpitoon.

Kysymys

ViestiKirjoittaja Lyydia » 09.02.2015 13:39

Hei. En ollut aivan varma minne olisi pitänyt tämä topic tuupata, mutta uskon että ylläpidolta saan kattavan vastauksen :)

Olen uusi aloittelija ravihevospuolella, tai oikeastaan olen kiinnostunut harrastuksesta, mutta tallia minulla ei vielä ole. Haluan ennemmin tutustua lajiin vähän lisää ja kysellä teiltä nykyisiltä harrastajilta ohjeita ja suosituksia. Olen lukenut VRER:n sivut lävitse, katselin jo järjestettyjä kilpailuja ja luin myös Derekan ravioppaan. Minua jäi askarruttamaan, mitä nämä hassut luvut ovat kirjainten edessä, esimerkiksi: 25,7aly. Ilmeisesti hevosten raviaikoja, mutta en aivan osaa lukea niitä. Ei kai tuo sentään voi tarkoittaa 25 sekuntia ja 70 sadasosaa, eikä kyllä 25 minuuttiakaan? Miten noita pitäisi tulkita?

Olen harrastanut vuoden aktiivisesti virtuaalikoiria ja pidin pari kuukautta laukkatallia evm-sukuisilla hevosilla, ihan hyvin pärjäsivät mutta harrastajissa ei tuntunut löytyvän mitään yhteisöllisyyttä (tai en osannut etsiä) joten kyllästyin. Minusta olisi mukavaa valita jokin sellainen ravihevosrotu, josta löytyisi muita harrastajia ja henkilöitä joiden kanssa voisi olla yhteistyössä ja joku jolta voisi kysyä asioita kun ei jotain tiedä. Olen miettinyt myös kuvatilannetta: pystyn piirtämään hevoseksi tunnistettavia eläimiä, mutta valokuvat olisivat ehdottomasti helpommat ja nopeammat hankkia. Kuvatonta hevosta on vähän tylsää kisata. Ollaanko ravipuolella kauhean tarkkoja hevosten kuvista, jos sama kuva löytyy joltain toiseltakin hevoselta? En tietenkään tahallani hankkisi samoja kuvia, mutta en kyllä jaksaisi käydä kaikkien toisten ravihevosia läpi ja tarkastaa että onko nämä kuvat jo jollakin.

Itseäni kiinnostavat eniten amerikanravurit. Onko amerikkalaisten suositeltavaa osallistua ennemmin peitsariraveihin kuin tavallisiin? Entä voiko peitsariraveihin osallistunut osallistua vielä tavallisiin vai pitääkö pitäytyä siinä minkä on aloittanut?
Lyydia
Uusi käyttäjä

Re: Kysymys

ViestiKirjoittaja Hessi VR » 25.02.2015 18:28

Olen myös admin, mutta vastaan tähän yleisellä tunnuksellani. :)

Lyydia kirjoitti:Minua jäi askarruttamaan, mitä nämä hassut luvut ovat kirjainten edessä, esimerkiksi: 25,7aly. Ilmeisesti hevosten raviaikoja, mutta en aivan osaa lukea niitä. Ei kai tuo sentään voi tarkoittaa 25 sekuntia ja 70 sadasosaa, eikä kyllä 25 minuuttiakaan? Miten noita pitäisi tulkita?
Raveissa osallistujille annetaan aikoja, ja nämä on merkitty kilometriaikoina. VRER:n sivuilta: "Kilometriaika on hevosen lähdössä keskimäärin yhtä kilometriä kohden kuluttama aika. Aika siis muodostuu koko kilpailumatkaan menneestä ajasta jaettuna matkan pituudella. Jokaiselle hyväksytyn juoksun tehneelle hevoselle/ponille merkitään tuloksiin kilometriaika, joka voi olla esim. muotoa 1.18,7. Ajan perään voidaan merkitä eri kirjainkoodein millaisesta lähdöstä oli kysymys (a/ke/m jne..). Peitsareiden kilometriaikojen eteen merkitään p ja piste, esim. p.1.09,8."

Lyydia kirjoitti:Ollaanko ravipuolella kauhean tarkkoja hevosten kuvista, jos sama kuva löytyy joltain toiseltakin hevoselta? En tietenkään tahallani hankkisi samoja kuvia, mutta en kyllä jaksaisi käydä kaikkien toisten ravihevosia läpi ja tarkastaa että onko nämä kuvat jo jollakin.
Ravipuolella ei olla tarkkoja hevosten kuvista eikä ketään haittaa, vaikka sama kuva löytyisi useammalta hevoselta. Esimerkiksi Hippoksen kuvapankista on samoja kuvia käytössä useamman eri omistajan hevosilla eikä ketään tämä häiritse. Jos joku omistaja haluaa sellaiset kuvat, joita ei ole muilla käytössä, hän valitsee sellaiset kuvat, joita muilla harrastajilla ei ole saatavilla (itseotettuja kuvia, ostaa yksinoikeudella muilta harrastajilta kuvia jne.).

Lyydia kirjoitti:Itseäni kiinnostavat eniten amerikanravurit. Onko amerikkalaisten suositeltavaa osallistua ennemmin peitsariraveihin kuin tavallisiin? Entä voiko peitsariraveihin osallistunut osallistua vielä tavallisiin vai pitääkö pitäytyä siinä minkä on aloittanut?
Jos haluaa harrastaa amerikanravureiden kanssa, tulisi päättää, kilpailevatko nämä ravi- vai peitsarilähdöissä. On mahdollista, että samassa tallissa on ravilähdössä kilpailevia amerikanravureita ja peitsarilähdöissä kilpailevia amerikanravureista (eli peitsareita), mutta suvultaan nämä ovat erisukuisia. Virtuaalimaailmassa ravurit ja peitsarit pidetään erillään. Ravilähdöissä kilpailevia amerikanravureita on paljon enemmän kuin peitsarilähdöissä kilpailevia, joten harrastuskavereita löytyy enemmän. Peitsariharrastajia ei ole paljon, mutta sanoisin, että heillä on lämpimät välit. Ajatus saattaa tosin johtua siitä, että a) olen harrastanut virtuaaliravureita ja -peitsareita kauan, b) tunnen hyvin muut harrastajat, c) kuulun aktiivisimpiin peitsariharrastajiin ja d) omistuksessani on n. 80 peitsaria.

Hieman infoa peitsareista VPY:n sivuilta:
"Osa peitsareista kilpailee myös tavallisissa raveissa, mutta joillekin hevosille joko peitsi tai ravi on mieluisampi askellaji. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tavallisesta ravurista voisi tulla peitsari, peitsaamisen katsotaan edelleen olevan riippuvainen geeneistä."
"Virtuaalimassa on täysin omat peitsarilinjat eikä ravureita niihin mieluusti sekoiteta. Ravureiden ja peitsareiden sukujen sekoittaminen keskenään ei ole kuitenkaan kiellettyä, mutta virtuaalisessa ravimaailmassa on peitsariharrastajien keskuuteen tullut ajatus siitä, että ravurisuvut ja peitsarisuvut pidetään erillään."

Loppupeleissä on itsestäsi kiinni, millä tavalla haluat harrastaa virtuaalisella ravipuolella. Harrastajapiiri on pieni ja mukava sekä porukkaan on helppo päästä mukaan, kunhan itse uskaltaa ottaa muihin yhteyttä.
Kerystonin Kartanon omistaja
VRER:n puheenjohtaja
VPY:n ylläpitäjä
Hessi VR
Valvoja

Paluu Ylläpito